Thursday, June 16, 2011

Rm10 belanja sekolah -bermula di sini

Baru sahaja, Aku dgr kwn aku cerita dia bg 2 anak dia blanja rm5 seorg sehari. Anak dia ramai ok.

Aku teringt, aku dulu... Form1-5. Tak pernah lebih or kurang blanja aku g sekolah rm10 seminggu. Cukup jugak...
Wpun bjimat cermat.Sekali sekala mintak extra utk kelas ptg..

Masa tu rm0.60-rm1, nasi lemak/mee grg. Dadih rm1. Belum lg ada kelas ptg, ko-k, kerja kumpulan, kerja kelas etc. Bjimat utk mkn belanja ptg. So jrg sgt minum lah air tin masa break time, pentingkan menu utk lunch.

Kalau ikut logik mcm mn leh cukup ek?especially blanja lunch. Kalau nk nasi+ayam grg+sosej msk sos+air nak gak rm3 kot. Xkira lagi break time kol 9am nyer blanja. N blanja beli air n snacks kat nyonya depan gate masa tggu bas sekolah fetch balik.
Masa tu xde lak aku merungut dpt rm10 je smggu.aku guna n blanja apa yg ada n cukup kan. Berbanding adik2 aku yg lg mewah blanja sekolah.or budak skrg ni.

N aku terpk kdg2.. Rezeki ni byk or kurang ke, Allah akan cukupkan jugak. Kdg2 top up sendiri blanja guna tabungan, duit raya ke, skala2 duit nenek/mak bagi. Beza nya mngkin tak hari2 lah mkn mewah... Mkn nasi lemak/kway teow grg sedap rm1 kot. Roughly harga tu kot. Cukup2 lah. Skrg sumer alasan brg naik.. Mknn skolah pn naik. Budget gaji naik byk sgt setahun??!

Itulah nilai rm10 masa tu, cukup mkn seminggu... Dh keja ni purata sehari dekat rm15 kalau mkn lalapan bawal fevret aku, rm5-10 kalau fast food or lauk.
No wonder masa tu kurus... 42-43kg. Kepala pn tak pernah runsing gemuk.! hikmahhh

 Dh tu masuk matriks/U baru kenal mknn best2 dan baru tahu mnikmati makanan.. If not mkn utk kenyang je kot.

kalau di kaji... Life kita dlm tempoh membesar akan lebih ok drp parent kita semasa baya kita, anak2 kita nnt lagi lah ok n modern drp kita...drp segi study/facilities/transport/etc. Selalu nya mcm tu lah aku tgk.

  Kalau aku xda keta masa study(nasib bek ada Apid, sorg dua kwn lain yg baik hati yg salu tumpangkan aku.. Enjoy bersama). Kot2 zaman anak aku nanti ada. Kalau parent aku study smp stpm, kitorg adik beradik alhamdulillah dan Insya Allah smp degree. mungkin salah sorg pursue master/phd?? Never knows.

Itulah yg aku nampak.. Slalu nyer akan bertambah baik..Amin....    

No comments:

Post a Comment