Thursday, June 3, 2010

Kemaafan

Aku dgr ceramah dr. fadzillah kamsah... dia interv abby abadi. psl kemaafan and 1o benefits yg kita dpt bila memaafkan org lain. spt pintu rezeki terbuka n byk lg. Aku tertarik n terpk...selama ni aku ckp ok dh maafkan, TAPI...

ada istilah " dapat maafkan, sukar melupakan" . does it mean, we've totally forgiven him/her? masih bersisa kat hati?

mcm cerita Adamaya - tv3... Adam husben Maya... for me, very2 forgiving..bini dh tau curang beberapa kali.. tp demi cinta.. dia x berdendam pun (marah of course lah!!) , malahan ttp tunjukkan betapa dia sygkan Maya.. well cerita... realiti? aku pn x tau...ada ke lelaki yg begitu cool

ok balik to topic td.. Abby ckp kalau 1, 2, 3..10 ok maafkan. tapi kalau dh ke 100 kali buat benda yg sama patut tak dia maafkan? Dr. fadzillah reply " soklan bagus, kita buat dosa berapa ribu kali? Allah ttp ampunkan asal kita bertaubat... maha pemurah dan maha kaya Allah.. Subhanallah. "awak rs ada tak org yg perlu maafkan awak?"

Aku bukan nk citer sal rumahtangga org.. aku nk ckp sal memaafkan org lain ..atas tu hanya mukadimah

So tips dr.fadzillah kamsah :

1st: masa solat, berdoa agar Allah jadikan hati kita hati yg pemaaf agar org lain pun Allah akan lembutkan hati turut memaafkan diri kita.. sbb dosa kat Allah boleh "Kaw team" kalau mintak ampun bertaubat.. tapi dosa kt org lain? kita kena selalu minta kt Allah..n berhajat..sbb dia suka kita minta

2nd: sentiasa memaafkan org sekeliling. agar hati org lain terbuka memaafkan kita.

kdg2 kita pendam, pas tu meletup one day. (rasa sng tak utk memaaf tanpa dipinta? sbb kita ada ego masing2 atau kita sering mendpt pujian yg buat kita rasa kita lg elok, or myb sesorg tu dh aniaya kita/tlepas ckp ..tersindir ker)

Senario 1:

"aku rs aku lebih baik dr dia" . cth : aku smyg subuh.. dia tak.. aku lg pandai ngaji.. dia tajwid pn x betul. dia study pun x ke mana . n bla bla bla

Senario 2:

" aku rasa aku x salah... dia mula dulu, buat apa aku mintak maaf dulu?"

cth lain: yg aku penah dgr drp dr. fadzillah gak.. ibu bapa pun harus minta maaf.. jgn ego kalau kita tahu kita salah.. aku hrp aku akan mengamalkannya.. hati yg lembut memaafkan anak2 tanpa di minta. hrp2 masa tu tiba aku dh lg matang.
3rd: sentiasa minta maaf spy kita jd humble
Kesimpulan : aku pn insan biasa.. aku pn x lari dari kejadian2 di atas.

2 comments:

  1. ein.......... aku maaf kan ko........ ahahahaha..

    tak de arrr.. ko tak de salah ngan aku pon ..

    btw , yg essence mandi susu tu dah habis stock hari tu aku pi , nanti aku pi lg aku buykan yer..

    ReplyDelete
  2. hahaha ok apid..baik nyer ko ni..
    tp kalau ko bz xper nyer...

    ReplyDelete